perjantai 25. helmikuuta 2011

Sosiaalisen median hyödyt yksilölle ja yritykselle

Sosiaalinen media ja verkostoituminen tuovat ihmisiä yhteen. Se mahdollistaa yhteyden kaukanakin asuvien ystävien kanssa.

Sosiaalisen median hyödyt ihmisyksilölle:

- Ihmiset saavat yhteyden kaukanakin asuviin ihmisiin.
- Ihmiset löytävät uusia ystäviä, elämänkumppaneita, asiakkaita, ostajia, työnantajia ja muita henkilöitä sosiaaliseen kanssakäymiseen.
- Ihmiset löytävät helpommin juuri ne ihmiset ja palvelut, joita he tarvitsevat.
- Ihmiset, joilla on samanlaiset mielipiteet, voivat kertoa ajatuksiaan toisilleen.
- Jos tarvitsee apua esimerkiksi opiskeluissa, sosiaalisen verkon avulla voi löytää ihmisiä, jotka osaavat auttaa sinua. Sama koskee myös muitakin asioita, joissa tarvitsee apua.
- Kun ihmiset kertovat toisistaan toisilleen, syntyy uusia sosiaalisia kontakteja, joista on jokaiselle varmasti jotain hyötyä.
- Sosiaalisen verkon avulla "puskaradio" liikkuu nopeasti. Jos kaipaat lisää harrastajia harrastusryhmääsi, tieto leviää sosiaalisen median avulla tehokkaasti. Jos olet löytänyt mukavan kaupan, sosiaalisessa mediassa kehusi ja kommenttisi saavat siivet ja kauppa saa lisää mainetta ja asiakkaita, jos muidenkin kommentit ovat olleet positiivisia.
- Sosiaalisen median avulla voi löytää juuri itselleen sopivan työpaikan. Myös työnantaja löytää sen avulla juuri tarvitsemiaan henkilöitä töihin.
- Sosiaalisen median avulla pienikin tallaaja saa äänensä kuuluviin yhteiskunnassa. Yksi ihminen voi helposti saada ympärilleen suurenkin kannattajajoukon, joka jakaa mielipiteet hänen kanssaan.
- Facebook on tehokas mainontakeino esimerkiksi poliitikoille. Monet poliitikot ovatkin perustaneet Facebookiin oman ryhmänsä, jonne kannattajat voivat liittyä ja olla kanssakäymisessä poliitikon kanssa.
- Youtube on internetin suurimpia videonjakamissivustoja, jonka avulla monet henkilöt saavat itsensä näkyviin ja kuuluviin. Myös se voi olla hyvä tapa mainostaa itseään, ja esimerkiksi monet artistit saavat sen avulla roimasti lisäjulkisuutta. Myös aloittelevat muusikot voivat tuoda siellä itseään esille.


Sosiaalisen median hyödyt yritykselle:

- Sosiaalisen median avulla on helppo tavoittaa sekä uusia että vanhoja asiakkaita.
- Mainostaminen sosiaalisessa mediassa on yrityksillä nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus.
 - Yritykset voivat sosiaalisen median avulla olla myös kätevästi yhteydessä toisiin yrityksin, yhteistyökumppaneihin ja vaikka tavarantoimittajiin.
- Yritykset saavat sosiaalisesta mediasta myös helposti tietoa kilpailijoista.
- Sosiaalisesta mediasta voi poimia ideoita, millaisia tuotteita tuoda markkinoille tai miten päivittää omaa tarjontaansa.
- Facebook on myös monien yritysten suosiossa. Arvonnat ja kilpailut yrityksen Facebook-sivulla lisäävät asiakasmäärää tehokkaasti.
- Myös Youtube voi olla hyvä keino mainostaa omaa tuotettaan lisäämällä mainosvideo kaikkien nähtäväksi.
- Keskustelufoorumit ja puskaradio ovat tehokasta ja asiakkaita parhaiten tavoittavaa mainontaa.

2 kommenttia:

  1. Wau, hyvät pohdinnat, laajat ja monesta näkökulmasta.

    VastaaPoista
  2. Vaikka tekstistäsi on jo tovi vierähtänyt, niin miten ajankohtaista tämä kaikki onkaan vielä tänäkin päivänä. Olet pohtinut asioita monelta kantilta varsin hauskalla tavalla. Itse kiinnitin huomiota tuohon sanomaasi politikoista.Taannoisissa eduskuntavaaleissa Facebookia käytettiin juuri hyvin voimakkaasti mainonnan välineenä. Huvittaviakin viritelmiä oli - osa tituleerasi itseään politiikoksi- vaikkei ollut edes kunnallispolitiikassa ollut koskaan mukana :)

    VastaaPoista