tiistai 16. elokuuta 2011

Java

Perustietoa Javasta

- Sun Microsystemsin kehittämä teknologiaperhe ja ohjelmistoalusta
- Saanut nimensä Jaava-saarelta
- Kehittelijät Billy Joy ja James Glosling
- Kehittely aloitettu 1990-luvun alussa
- Muistuttaa C++-kieltä, mutta on yksinkertaisempi

Java-sovelmat (applets) ovat ohjelmia, jotka ladataan palvelimelta omalle koneellesi. Koska ne ovat omalla koneellasi suoritettavia ohjelmia (ja ohjelmat voivat olla tietosuojariskejä), järjestelmä tai selain saattaa rajoittaa Java-sovelmien käyttöä. Useissa yrityksissä esimerkiksi käytetään ns. palomuuria, mikä saattaa estää Java-sovelmien lataamisen käyttäjän koneelle. Java-sovelmien lataaminen on voitu estää myös selaimen asetuksissa, missä tapauksessa voit halutessasi vaikuttaa siihen, ladataanko Java-sovelmat vai ei. (Lähde)

Java-ohjelmointi

Java-ohjelman voi kirjoittaa jollakin tekstieditorilla esimerkiksi Windowsin Notepadilla. Myös kehittyneempiä editoreja ohjelmointikäyttöön on olemassa, mutta aloittelijalle yksinkertaiset kirjoitusohjelmat käyvät hyvin.
Voit luoda ensimmäisen lähdekoodin kirjoittamalla alla olevan esimerkin koodin jollain tekstieditorilla ja tallentamalla sen esimerkiksi tiedostonimellä eka.java.
	class Eka {
        	public static void main(String[] args) {
                	System.out.println("Hei Maailma");
        	}
	}
Kun olet saanut koodin kirjoitettua ja tallennettua, voit kääntää ohjelman komentoriviltä käskyllä javac Eka.java. Mikäli lähdekoodin käännös onnistuu, kääntäjä luo Eka.class-nimisen tiedoston samaan hakemistoon lähdekoodin kanssa. Tämän ohjelman voit suorittaa komennolla java eka. Ajettaessa ohjelmaa ei siis pidä laittaa käännetyn ohjelman tiedostopäätettä. Jotta ohjelman kääntäminen onnistuisi, on luonnollisesti käytettyyn järjestelmään pitänyt asentaa Java-kääntäjä ja tulkki.

Yllä oleva yksinkertainen ohjelma tulostaa näytölle "Hei Maailma" -teksin. Ensimmäisellä rivillä oleva class aloittaa luokan määrityksen, jonka jälkeen seuraa luokan nimi "Eka". Merkillä "{" kuvataan luokan tai yleensä minkä tahansa lohkon aloitusta ja "}" merkillä lopetusta. Näiden kaarisulkeiden väliin sijoitetaan luokan varsinainen koodi, ja kaarisulkeita täytyy aina olla yhtä monta kumpaakin.

Rivillä 2 on main-metodi. Jokaisella Java-sovelluksella pitää olla main-metodi. Metodilla tarkoitetaan luokan osaa, joka suorittaa sille annettujen lähtötietojen eli argumenttien tai parametrien perusteella jonkin toiminnon. Metodit määrittävät mitä luokka osaa tehdä. Main-metodin etumääre public kuvaa, että metodi on julkinen, eli luokan ulkopuolelle näkyvä ja metodia voi kutsua mikä muu tahansa luokka. Etumääre static kuvaa, että main metodi kuuluu luokalle ja void kuvaa, että kuvaa ettei metodi palauta mitään arvoa. Metodille voidaan antaa erilaisia parametreja, jotka on lueteltu suluissa esittelyrivin lopussa. Parametrit tallennetaan taulukkoon joka on kuvattu String[] args:llä. Parametreilla tarkoitetaan metodin tarvitsemia ulkoapäin saatavia tietoja. Ensimmäinen ohjelmamme ei kuitenkaan huomio parametreja millään tapaa.

Rivillä 3 on itse tulostuksen tuottava rivi. Tulostuksessa käytetään apuna valmista System-luokkaa, jonka out-muuttujan println-metodi tuottaa näytölle tulosteen annetusta parametrista "Hei Maailma". Huomaa rivin lopussa oleva puolipiste, jolla lauseet erotetaan toisistaan. Luokkien ja metodien esittelyriveille ei tarvita lopetusmerkkiä.
~Lähde~

1 kommentti:

  1. Hyvä alku lisää voi tutustua ja laittaa tietoa. Ehdotuksia koulutusjakson loppuun valmistuvaksi ohjelmaksi. Olisiko Java-ohjelmoinnin perusteiden lisäksi kiinnostusta sovelluksen suunnitteluun, kuten kuinka sovelluksen käyttötapaukset ja vuorovaikutus ym. kuvataan. Nämä kuvaukset helpottavat erityisesti ohjelmiston toteutusta, jos tavoitteena on tulevaisuudessa tehdä vähän laajempia kokonaisuuksia ohjelmisto, järjestelmä tai web-puolella.

    VastaaPoista