perjantai 18. maaliskuuta 2011

Tehtävä 6: Google Analytics

Tehtävä 6 A

Google Analytics on ilmainen, selaimella käytettävä tietokoneohjelma, joka kerää sivuston, joka on liitetty Google Analyticsiin, käyttäjistä tietoja. Se auttaa esimerkiksi selvittämään, mitkä hakusanat houkuttelevat eniten asiakkaita, mitkä tekstimainoksista toimivat parhaiten, sekä mikä kohdesivu ja sisältö tuottavat eniten tuloksia.

C. Seurantakoodi: Kun seurantakoodin liittää seurattavan sivuston html-koodinpätkään juuri ennen viimeistä /head tunnistetta, sivu "kytkeytyy" Google Analyticsin sivuille, jossa se näkyy seurattavien sivustojen listalla. Itse sivustolla ei näy sitä, että sivua seurataan.

Absoluuttiset yksilöidyt vierailut: Absoluuttiset yksilöidyt kävijät -raportista näkee, onko käyttäjä käynyt sivulla aiemmin. Vastaus on joko kyllä tai ei. Jos kävijä on käynyt sivulla ennen määriteltyä ajanjaksoa, käyttäjä luokitellaan aiempiin kävijöihin. Jos käyttäjä ei ole käynyt sivulla aiemmin, hänet luokitellaan ensikävijöihin. Raportista näkee vain ne kävijät, jotka käyvät sivulla ensimmäistä kertaa määritellyn ajanjakson aikana. Se siis huomioi jokaisen käyttäjän vain kerran.

Kävijätyyppi: Tässä raportissa näkyy joko "uusi käyttäjä" tai "palaava käyttäjä" sen perusteella, tuleeko kävijä ensimmäistä kertaa sivulle, vai tuleeko hän sinne uudelleen.

Kävijäuskollisuus: Mitä useammin käyttäjä palaa sivullesi, sitä kiinnostuneempi hän luultavasti on sivustasi ja mahdollisesta tuotteestasi. Äskettäisyys-histogrammissa näkyy, kuinka monta päivää kävijän edellisestä vierailusta on kulunut. Uusien käyttäjien kohdalla luku on 0. Uskollisuus-histogrammissa uudet käyttäjät näkyvät vasemmalla ja uskolliset käyttäjät oikealla puolella.

Selaimen ominaisuudet: Tästä raportista näet, millaisia selaimia vierailijat käyttävät. Saat selville kaiken mahdollisen käyttöjärjestelmistä näytön väreihin ja Java-tukiin. Näiden tietojen avulla voit tehdä sellaiset sivut, jotka näyttävät (ainakin suurimmalla osalla käyttäjistä) hyviltä ja toimivat mahdollisimman moitteettomasti.

Mobiili: Voit seurata, miten käyttäjät toimivat sivuillasi surffatessaan mobiilipuhelimellaan.

Liikenteen kohteet: Tärkein keino saada liikennettä verkkosivustoon on avainsanoihin perustuva hakupohjainen mainonta.

Tapahtumaseuranta: Mittaa vuorovaikutustapahtumien lukumäärän sivostossa. Esimerkiksi tiedotteen latauskertojen lukumäärä, videon lataamiseen kuluva aika tai lomaketta täytettäessä kertyvien vahvistusvirheiden lukumäärä.

Tapahtumaluokka:

D. Hyödyt yrityksen sivujen kehittäjälle:
- Yleiskatsaus: Tästä näkee, millaisia kävijöitä sivuilla käy ja mihin suuntaan sivua kannattaisi kehittää. Siitä näkee, mitkä sivut sivustolla houkuttelivat eniten kävijöitä ja miten käyttäjät löysivät sivuston.
- Suosituin sisältö: Mitkä sivustolla ovat suosituimpia sivuja ja miten niitä käytettiin. Samalla näet myös, mitkä olivat epäsuosittuja sivuja. Jos etusivun poistumisprosentti (eli sivulta poistuttiin jatkamalla muille saman sivuston sivuille) on suuri, kannattaisi etusivu kenties suunnitella uudelleen.
- Sivuston peitto: Helpottaa sivuston kehittämistä käyttäjäystävällisemmäksi. Siinä sivustoa voi tarkastella käyttäjän näkökulmasta ja katsoa samalla napsautuksien lukumääriä ja muita. Vähiten käytettyjen linkkien paikkaa kannattaa ehkä muuttaa.

Hyödyt yrityksen mainoksen kehittämiselle:
- Suosituin sisältö: Suosituimmille sivuille kannattaa laittaa eniten houkuttelevia mainoksia. Silloin suurin osa sivuston kävijöistä todennäköisemmin näkee mainokset.

E. Google Analytics on hyvä keino seurata sivusi kävijöitä erilaisin keinoin. Kun pelkät kävijälaskurit eivät riitä, Analytics on oiva valinta.

F. Verkkovastaavan työkaluilla pystyy esimerkiksi muokkaamaan, kuinka hyvin erilaiset hakukoneet löytävät sivustosi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti